Sri Lanka! - Reisverslag uit Matara, Sri Lanka van Noortje - WaarBenJij.nu Sri Lanka! - Reisverslag uit Matara, Sri Lanka van Noortje - WaarBenJij.nu

Sri Lanka!

Blijf op de hoogte en volg Noortje

22 Oktober 2015 | Sri Lanka, Matara

Na een zeer geslaagde reis naar Vietnam en Cambodja, had ik de smaak goed te pakken en heb ik vrijwel meteen een nieuwe backpack gekocht. Daarna de vakantiekaart van m'n werk even bekeken en besloten dat ik ruimte had om dit jaar heerlijk vier weken naar Sri Lanka te gaan :D Waarom Sri Lanka? Omdat ik mooie foto's langs zag komen op Facebook :p 

Klein detail was echter dat ik alleen zou gaan. Jup, helemaal alleen... In een mega dappere bui heb ik m'n ticket geboekt en toen kon ik niet meer terug... De afgelopen weken had ik er soms heel veel zin in maar soms ook echt niet. Ik heb zelfs een tijdje in totale ontkenning geleefd waarbij ik er gewoon niet over nadacht en als ik er dan wel een keer bij stilstond duurde het toch nog vet lang :p

Maar de tijd vliegt en ik zit hier nu toch echt (alleen!) in Sri Lanka!! Sterker nog, ik zit hier al weer een week!

Colombo
De vlucht is naar Colombo is helemaal goed gegaan. In het vliegtuig heb ik mezelf redelijk bij elkaar kunnen rapen en had ik er ondanks de zenuwen toch best wel zin in! Ik had een pick-up geregeld zodat ik daar in ieder geval niet over na hoefde te denken. Toen ik aankwam in het hostel was er echter niemand, verstond ik de mensen maar half, was het er smerig en zag ik het bij nader inzien toch niet meer zitten. Maar na mentale steun van de lieve thuisblijvers en een goede nacht slaap, werd ik vol goede moed wakker en ben ik door de stad gaan struinen.

Ik had een grote vieze en drukke stad verwacht maar dat viel eigenlijk allemaal best mee! Er is één grote straat waar al het verkeer doorheen crost en waar oversteken een kunst opzich is. Ik heb ontdekt dat je het beste gewoon stiekem met iemand mee kan lopen :p Ze rijden hier trouwens aan de linkerkant dus dat was soms weer even schrikken wanneer ik dacht dat ik over kon steken... Verder zijn er een heleboel kleine zijstraatjes waar het heerlijk rustig is en waar iedereen je vriendelijk gedag zegt. Middenin de stad is een groot meer waar je zowaar zwanenbootjes kunt huren :p Ook is er een klein eilandje waar alleen maar koppeltjes innig verstrengeld naar elkaar zitten te staren. Ik voelde me behoorlijk te veel en heb ze snel weer met rust gelaten :p In Pettah, meer het oude deel van de stad, zijn alleen maar kleine straatjes waar je echt alles kunt kopen, je kunt het zo gek niet bedenken! Het was er ook mega druk dus ik ben snel doorgestoken naar Galle Face Green. Dit is niet meer dan een stukje grasveld bij het strand waar de locale bevolking lekker zit te picknicken en vliegeren. De echte daredevils stonden met hun voeten in de zee te gillen :p Niets vermoedend liep ik rustig verder tot er een man aan me vroeg of ik een foto wilde maken van een cobra en hij meteen een mandje open deed en daar gewoon een slang in lag! Ik schrok me echt kapot en ben meteen verder gerend (wat een andere voorbijganger dan wel weer grappig vond :p). Halverwege de dag ben ik trouwens nog op sleeptouw genomen door een aardige Sri Lankaan. Hij heeft me meegenomen naar een super mooie tempel waar echt een mega grote Boeddha in stond. Er zat natuurlijk wel een prijskaartje aan verbonden maar ik vond het wel even leuk en gezellig.

Galle
De volgende dag ben ik met de trein naar Galle gereden. Hier rijden de treinen ook heerlijk te laat en zijn de mensen nog erger met instappen. Eén man gooide gewoon zijn tas door het raam zodat hij in ieder geval een zitplaats had :p ik ben uiteindelijk met een Duits stelletje in de gang, naast de stinkende wc en bij de open deur terecht gekomen en dat was leuker dan het nu klinkt :p

Aangekomen in Galle heb ik weer heerlijk door het stadje geslenterd.  Galle was in de 17e de belangrijkste haven van Sri Lanka en is door de Portugezen en de Nederlanders omgebouwd tot fort. De muren staan er nog en daar kan je nu mooi over heen lopen. Verder zijn hier allemaal schattige kleine straatjes met veel te dure juweliers. Nadeel is wel dat ook hier in Galle die vreselijke mannen met die slangen weer zijn. Ze hadden zelfs een grote slang in het gras gelegd. Het nare is dat je er pas achter komt als je er praktisch naast staat en je er ook wel langs moet lopen omdat ze middenin het pad zitten... Het schijnt dat dit is overgekomen vanuit India en dat ze de tanden gewoon uit de slangen trekken, best zielig. Ook lopen hier allemaal mannen rond met een aapje aan een ketting. Ik vind het echt helemaal niks!

Ik zat in Galle trouwens helemaal alleen in een lekkend hostel. De man van het hostel was wel super aardig en kwam meteen met een lamp langs toen ik in het pikkedonker zat omdat de stroom in het hele stadje door de storm was uitgevallen. Ook had hij een leuk tuk tuk ritje naar Mirissa, de volgende bestemming, voor me geregeld. 

Mirissa
Onderweg naar Mirissa, een kust dorpje in het Zuiden van Sri Lanka, heeft Hansa, m'n tuk tuk driver, me nog een paar mooie plekken laten zien. Zo zijn we langs de beroemde fisherman gereden die op lange palen middenin de oceaan zitten. Was ergens heel rustgevend :) Ook zijn we langs een zeeschildpadden opvang gereden waar ze, de naam zegt het al, gewonde zeeschildpadden opvangen voor ze weer terug in de oceaan worden gezet. Verder lekker door alle dorpjes gereden en van het uitzicht genoten :) 

In Mirissa aangekomen zat ik wéér alleen in het hostel, echt hoe ik dat steeds voor elkaar krijg weet ik niet maar heel gezellig is het niet :p Op het strand kwam ik gelukkig Carina en Danielle, twee leuke Nederlandse meiden tegen die serieus hetzelfde probleem hadden; ook steeds lege hostels! Zal wel komen doordat het laagseizoen is; als je 20 toeristen in 30 verschillende hostels stopt, is het ook niet erg druk :p In het hostel waar ik zat  heeft de vrouw van de eigenaar wel echt heerlijke curry voor me gemaakt die ik lekker op het balkon op kon eten :) In de ochtend genoot ik van m'n ontbijt met uitzicht over de oceaan en slingerde aapjes in de bomen :D

Samen met Carina ben ik de volgende ochtend gaan walvissen spotten. Van te voren voor de zekerheid een pilletje tegen zeeziekte genomen maar helaas iets te laat... Na een paar minuten werd ik al misselijk en op een gegeven moment hing ik toch echt over de reling, vreselijk! Maar echt de hele boot liep te kotsen, heel naar als je daar niet zo goed tegen kan :p We hebben drie walvissen gezien maar je ziet eigenlijk alleen maar een klein stukje van de rug waardoor het meer op een grote dolfijn leek. Het was leuk maar ik had er meer van verwacht. De jongens van de boot vonden het ook een slechte dag en boden ons aan om de volgende dag nog een keer voor niks mee te gaan. Ik had alleen geen zin in nog een brakke ochtend :p 

In plaats van spugen op de boot zijn Carina en ik de volgende dag gaan surfen! We zijn een behoorlijk eindje naar, jaja, surf beach gelopen en daar kwamen we een Australische jongen tegen die ons een gratis surfles aanbood. Hij is hier samen met een vriend heen gekomen om surfles te geven. Ze hadden net gloednieuwe surfplanken gekocht die ze graag uit wilden proberen en wij waren de gelukkige die dat mochten doen. De planken kwamen net uit de verpakking en na een fotoshoot voor wat promotiemateriaal, ging ik dan toch echt voor het eerst surfen! Nooit gedacht dat ik hier aanleg voor zou hebben, maar na de vierde golf kon ik er op staan en de golf daarna hield ik tot aan het strand vol, whoop whoop! :p Ik vond het ook echt heel leuk en misschien ga ik deze reis nog wel een keer surfen :D 

In de middag steeds lekker met Carina en Danielle aan het strand gezeten, gegeten, gedronken en vooral veel gekletst, heerlijk :D

Matara
Met Daniëlle zit ik nu nog een dagje in Matara en zijn we vanmorgen wezen snorkelen. Helaas was het water een beetje troebel door de regen maar we hebben wel wat mooie vissen, roggen en stukken koraal gezien! We zitten nu lekker bij ons privé strandje en ik denk dat ik voor het eerst deze vakantie een boek ga lezen! En vanmiddag uiteraard weer een leuk plekje opzoeken om wat te eten en te drinken :p



Wat trouwens opvallend is, is dat de mensen je hier in Sri Lanka op een bepaalde manier redelijk met rust laten. Zo heb ik toch al zeker 3 keer een tropische regenbui op m'n kop gehad en er was helemaal niemand die me een poncho of paraplu probeerde aan te smeren! Ook lokken ze je geen winkels in. In Vietnam was dat toch wel heel anders :p Wel komen de mannen regelmatig op je af om een praatje te maken, om je een tuk tuk tour oid aan te smeren of om je gewoon aan te staren. Ik heb in een week tijd denk ik al 100 keer hetzelfde oppervlakkige gesprek in gebrekkig Engels gevoerd :p Over het algemeen vind ik het heel leuk en vermaak ik me wel!  Toch zijn er wel her en der momenten dat ik het lastig vind dat alleen reis omdat ik me dan toch wel ongemakkelijk voel in bijvoorbeeld een heel leeg hostel. Alleen in het donker over straat lopen vind ik ook niet zo fijn en de constante laag vettigheid en vuil die op je geplakt zit is ook niet altijd alles :p Maar tot nu toe gaat het goed en heb ik heel veel zin in het volgende deel van m'n reis naar 'The Hill Country'. Er staan een paar mooie nationale parken, wandelingen, steden, tempels en thee plantages op de planning :D

  • 22 Oktober 2015 - 11:28

    Hans:

    Hey Noortje,

    Leuk en spannend in je uppie. Geniet ervan.
    Van een collega, die er van de zomer is geweest, kreeg ik de volgende plaatsen door die je eventueel met een bezoek zou kunnen vereren.

    Ella
    Nuwara Eliya
    Kandy
    Polonnaruwa (viel erg in de smaak)
    Het noorden (stranden) zou ook erg mooi moeten zijn, maar daar was ze zelf niet geweest.

    Groetjes, Hans.

  • 22 Oktober 2015 - 18:45

    Reisgenootje:

    Lieverd!
    Wat klinkt dat als een spannende ervaring en wat stoer dat je dit zo aangaat in je uppie. Ik ben echt trots op je!
    En daarnaast klinkt het ook nog heel ontspannend en leuk. Helemaal fijn!
    Ik mis onze thee'tjes. Laten we snel skypen!
    Dikke kus voor jou!
    Liefs, Marlies

  • 24 Oktober 2015 - 13:08

    Afke:

    Wat gaaf Noortje!! Super dat je dit gedaan hebt. X

  • 29 Oktober 2015 - 16:20

    Danielle:

    Was gezellig samen met je Noortje! Ik lees net je "nieuwe" verslag. Goed dat je eerder richting huis gaat. Je hebt echt meer dan genoeg tijd! Ik hoop voor je dat je nog leuke mensen op je pad tegen komt. En anders.... probeer in je 1tje van de prachtige natuur te genieten en lees in de rustige avonden nog een thriller boek van je moeder!;)

    XDaan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Matara

Sri Lanka!

Vier weken lang door Sri Lanka reizen :D

Recente Reisverslagen:

29 Oktober 2015

Sri Lanka update

22 Oktober 2015

Sri Lanka!
Noortje

Actief sinds 04 Sept. 2011
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 13478

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2015 - 13 November 2015

Sri Lanka!

10 Oktober 2014 - 21 November 2014

Vietnam en Cambodja!

Landen bezocht: