Happy in Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Noortje - WaarBenJij.nu Happy in Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Noortje - WaarBenJij.nu

Happy in Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Noortje

18 Oktober 2014 | Vietnam, Hanoi

Chaos in Hanoi, relaxt op tijd in Halong Bay en afgezet maar happy in Sapa

Na een lange en slapeloze nacht in het vliegtuig ben ik zaterdag middag in Hanoi aangekomen. Heb in het superdeluxe hostel een dutje gedaan, wat gegeten en gewacht op Marlies. We hebben in de avond een paar Vietnamese biertjes met twee Zuid Afrikanen gedronken en daarna heeft vooral Marlies heerlijk geslapen! Ik lag wakker met een jetlag... In de ochtend ontbeten en daarna door de vele straatjes van Hanoi geslenterd.

Hanoi is gewoon een grote chaos. Alles rijdt hier door elkaar en iedereen toetert er lekker op los. De kunst van het oversteken is om gewoon te gaan, gewoon gaan lopen in een bepaalt tempo en de rest om je heen laten rijden. Ik voel regelmatig een angstig handje van Marlies op m'n arm met af en toe een 'oeoeoe!' of een 'aaaah!'. Maar, we leven nog!
Verder hangen ook de elektriciteitskabels door elkaar heen en is het soms een wonder dat de mensen hier nog stroom hebben. Ze hebben overal kleine winkeltjes en restaurantjes op straat waar je op ieniemienie plastic stoeltjes kan zitten en genieten van het eten. Het is echt heerlijk! Verder draaien ze overal oude pop hitjes van bijvoorbeeld de Backstreet Boys! We hebben hier onze eigen 90s party en zingen uit volle borst mee!
Op aanraden van de Zuid Afrikanen hebben we wat gedronken op een balkonnetje dat uitkijkt over het meer. We wisten dat je door een steegje moest om er te komen dus wij gingen inderdaad met volle moed een steegje in. Het steegje was alleen niet van het restaurant maar van een huis en we werden er vriendelijk weer uitgebonjourd. Daarna gelukkig wel het goede steegje gevonden en de chaos van bovenaf bekeken.
Verder langs  het meer zagen we allemaal koppeltjes, in wat wij denken traditionele trouwkledij, foto's maken. Alles zo heerlijk gekunseld. Op het meer staat een oude tempel die we hebben bezocht. Nog meer straatjes gezien en geluncht met 2 andere meisjes die in het hostel verblijven. Daarna heb ik de afding kunsten van Marlies mogen bewonderen en hebben we een trip naar Halong Bay geboekt.

We hoorden van tevoren allemaal horror verhalen over Halong Bay; te toeristisch, slechte boten en ratten aan boord. Maar omdat het heel mooi zou zijn en het een van de zeven wereldwonderen van de natuur is, zijn we toch maar gegaan. We hadden een heerlijk rustige boot met een hele leuke groep en het was inderdaad prachtig! De eerste dag zijn we naar de Sung Sot Cave, ook wel de 'surprise' cave genoemd. Nou, waarom het surprise heet weten we wel! In de grot zijn namelijk allemaal stalactieten en stalagmieten die de raarste vormen aannemen. Zo heb je een olifant, een Boeddha, een kikker (Marlies zag overal alleen maar apen in) en de 'happy finger' (laat je fantasie maar even de vrije loop gaan..). In de grot was ook een grote schildpad die je aan moest raken  voor een lang en gelukkig leven, dat hebben we natuurlijk gedaan, dat snappen jullie ook! (wat er zou gebeuren als je de 'happy finger' aan zou raken, is nog steeds een mysterie). De gids was trouwens enorm van de tijd en moest regelmatig op ons wachten; foto hier, grapje daar, treuzeltreuzel. Toch weer optijd bij de boot aangekomen en naar een andere rots met een klein strandje gevaren. We zijn eerst omhoog geklommen om van het uitzicht te genieten en daarna even lekker wat gedronken op het strandje en gezwommen in het water. Nog een rondje wezen kayakken en stipt om 7 stonden we klaar voor happy hour (we kunnen het wel :p). Die avond lekker met z'n alle op de boot gehangen en iedereen wat beter leren kennen. Heerlijk gezwijmeld bij de liefdes en huwelijks verhalen van een koppel uit Litouwen en gelachen om de karaoke kunsten van een man op een boot wat verderop. Die avond lekker geslapen en vroeg ontbeten. We gingen namelijk maar een floating pearl farm (in het begin verstonden we steeds purge nogwat, dus we waren erg benieuwd:p). Was best leuk om te zien, alles drijvend op het water. Daarna lekker liggen luieren op het zonnedek en ons verbaast over de grootste attractie van Halong Bay; de 'Fighting rock' wat twee vechtende kippen voor moet stellen. Wij zagen gewoon twee rotsen in het water, maar ach. Samen nog wat gegeten en weer met de bus terug naar Hanoi gegaan. In Hanoi een heerlijke Vietnamese pizza gegeten en de tour naar Sapa geboekt (wederom met dank aan de onderhandel kunsten van Marlies).

Nog een dagje door Hanoi gedwaald met Madeleine die we kennen van het Halong Bay tripje. Zij kon ons nog wat mooie plekjes laten zien en heeft ons naar een restaurantje geloosd waar we echt heerlijk hebben gegeten! Die avond zijn we met de hobbelhobbel nachttrein naar Sapa gegaan. Sapa is een mooi gebied in de bergen waar veel rijstvelden zijn. Ze oogsten alleen maar 1 keer in het jaar rijst en nu zijn ze voornamelijk bezig met het maken van kleding. Helaas was het erg mistig toen wij er waren. We hadden een trekking geboekt die ons hoog de bergen in zou leiden, ver weg van alle toeristen. Maar zoals dat gaat in Vietnam, kwamen we gewoon terecht op de standaard tour.

De eerste dag zijn we naar de Black Hmong village of Lao Chai gelopen. Vanaf de eerste stap werd iedereen geadopteerd door een Vietnamees vrouwtje die in het dorp woont waar we naartoe gingen. Zij hebben de halve dag met ons meegelopen, praatjes met ons gemaakt en iets geknutseld van takjes. Aan het einde van de rit kwam natuurlijk de catch, we moesten iets van ze kopen. Lucky me, ik had wel twee vrouwtjes! Twee armbandjes rijker gingen we lunchen in het dorp. Vieze droge rijst met een vies prutje en ondertussen belaagd door vrouwen en kinderen die ons iets wilden aansmeren. We hebben de zieligste kinder gezichtjes gezien en de vreselijkste zeurstemmetjes ooit gehoord; 'Buy somethiiiiiiiiiiiiiiiiiing' terwijl ze de armbandjes letterlijk in je gezicht douwen. Vreselijk. Na de voortreffelijke lunch zijn we doorgelopen naar de Dzay tribe village of Ta Van waar we een homestay hadden. We sliepen bij mensen in huis maar alles is hier zo ingericht op toeristen, dat het meer een soort van hostel was. Er was zelf internet in deze zogenaamde middle of nowhere! Omdat het best koud was, hebben we bij Eddie, de Nederlander die in dat dorpje woont  en daar een café heeft, eerst echte Nederlandse warme chocolademelk en daarna echte Hanoi biertjes gedronken. Er werd voor ons gekookt door de mensen van de homestay en als toetje kregen we homemade drank, hij noemde het zelf 'a goodnight sleep' en ik heb inderdaad heerlijk geslapen (nadat ik m'n bed spinproof had gemaakt, er zijn namelijk mega veel en mega grote spinnen in Sapa...).
De tweede dag was de trekking een stuk leuker. We zijn naar de Red Dzao village of Giang Ta Chai gelopen over de randen van de rijstvelden. Er gingen weer Vietnamese vrouwtjes mee die ons meteen hadden gedoopt tot de happy girls! Eentje pakje m'n arm vast, lachte van oor tot oor 'you so happy!'. Deze keer liepen er echt twee hele schattige vrouwtjes met ons mee die ons hielpen zodra het ook maar even 'lastig' werd, helemaal nadat ik vol in de modder had gestapt 'you okay boo?' (of iets wat daar op leek:p). Het vrouwtje van Marlies was alleen al erg oud waardoor de rollen daar zo nu en dan waren omgekeerd. Daarna geluncht waar we opnieuw het halve dorp om ons heen hadden staan. Zelfs de bus werd daarna zo ongeveer omsingeld.
Sapa was wel echt prachtig en ik had het niet willen missen. Onderweg kon je zien hoe ze hun kleren maken, verven en proberen te verkopen aan toeristen :p Zie verder de foto's maar, die spreken wel voor zich! In een smerig hotel konden we douchen en wat eten om daarna weer een nacht in de trein te slapen. We zitten nu in de trein naar Hue, 14 uur lang afzien op een hard seat. Nog 13 uur te gaan en ik voel mn kont nu al niet meer...

Ik word trouwens de hele tijd uitgelachen! Ik werd uitgelachen toen ik gilde om een mega spin. Uitgelachen omdat  bang was voor de drie buffalos die op ons af kwamen rennen terwijl we op een smal paatje liepen. Uitgelachen omdat ik moest niezen... En hier in de trein vinden ze ons ook erg interessant :p nog 12 uur te gaan...

Boven een gat hangen in een hobbelende trein, enig! Nog 11 uur te gaan...:p

Nou, we zijn er! De tijd ging nog best snel en heb me wel vermaakt op dat lekkere houten bankje. Net snel wat gegeten, al die lagen vuil van me af gewassen en op bed geploft! Heerlijk na zo'n dag :) morgen breakfast at any time en Hue verkennen.
Ik ben hier nu een week en het is hier echt geweldig, ik loop alleen maar te lachen en te genieten van alles om me heen :D

• 18 Oktober 2014 - 17:23

Maaike:

Hoi lieve zus,

Fijn dat je het zo naar je zin hebt daar samen met Marlies. We genieten van jullie foto's en verhalen hier en op Facebook en stiekem ben ik ook wel een beetje jalours op jullie hoor. Heel veel plezier de komende weken. Groetjes aan Marlies. Xxx van ons.

• 19 Oktober 2014 - 00:03

Geja:

Hey Noor,
    Wat maak je er een mooi verhaal van, super leuk om te lezen. Geniet er van en ik zie uit naar de volgende story. X Geja

• 19 Oktober 2014 - 10:44

Tobias:

Wat een heerlijk verslag. Ik word er helemaal blij van. Dikke knuffel (ook voor Marlies natuurlijk) X!

• 19 Oktober 2014 - 12:58

Barry:

Klinkt gaaf. Wat een verhalen heb je al.

Gr. Barry

• 19 Oktober 2014 - 13:43

Joke:

Hoi Noor,
    Net op mijn gemak je verslag gelezen. Wat een belevenissen al voor slechts één week! Ik hoop dat de volgende weken net zo leuk worden. En ik wil je thuis niet meer horen over spinnen! Nog heel veel plezier vanuit Heerhugowaard en een dikke kus voor jullie allebei!!
    XXXX mam

• 20 Oktober 2014 - 11:40

Ruben:

Hey!

Goed om te horen hoe het daar gaat en dat je het naar je zin hebt!
    Heerlijk dat het weer vanouds jut en jul is met jullie samen, jullie zullen wel een attractie zijn voor de locals zo af en toe ;)
    Groetjes aan Marlies en geniet er van samen!

Tot snel in Haarlem!
    X

Ruben

• 21 November 2014 - 17:37

Mike:

Hey Noor,

Mooi verhaal!

Was het koud in Halong Bay? ik hoorde dat van iemand die er ok is geweest

gr Mike (van Carleen+wintersport)